
En massa medlemmar vittnade om sina erfarenheter av att söka hjälp. Och det blev ännu en gång tydligt att vi har en djup och ständigt uppdaterade erfarenhetsexpertis i vår organisation.
Vi kunde utkristallisera tre klara problemområden:
Man bollas runt
Alla myndigheter hänvisar till varandra
Ingen ser helheten i ens problem
Ingen ser ens livssituation
Ingen tar ansvar
Hela samhället sviker
Ekonomi och möjligheten att påverka sitt liv
Man fastnar i ersättningar som är så låga att livet faller samman
Man straffas med återbetalningskrav om man försöker ta sig ur
Alla familjemedlemmars ersättningar är sammanbundna och konsekvensen blir att man drar ner varandra
Återhämtning blir omöjlig
Kontrollsamhälle
Våld och tvång i vården
Utpressning att ta medicin
Myndigheter jagar en och delar information och granskar många år tillbaka
Myndigheter kräver inordning
Man är alltid rädd
Tillsammans körde vi en brainstorm om hur vi kan arbeta vidare med dessa problem och vi har många spännande idéer att utveckla.
Den 17-19 Augusti kommer vi träffas igen på Sjöholmen för att gemensamt fortsätta planera hur vi kan verka för ett bättre samhälle och en bättre psykiatri. Vi ses!








