Tack alla som var med på medlemsmötet! 

En massa medlemmar vittnade om sina erfarenheter av att söka hjälp. Och det blev ännu en gång tydligt att vi har en djup och ständigt uppdaterade erfarenhetsexpertis i vår organisation. 

Vi kunde utkristallisera tre klara problemområden:

Man bollas runt

Alla myndigheter hänvisar till varandra

Ingen ser helheten i ens problem

Ingen ser ens livssituation

Ingen tar ansvar

Hela samhället sviker

Ekonomi och möjligheten att påverka sitt liv

Man fastnar i ersättningar som är så låga att livet faller samman

Man straffas med återbetalningskrav om man försöker ta sig ur

Alla familjemedlemmars ersättningar är sammanbundna och konsekvensen blir att man drar ner varandra

Återhämtning blir omöjlig

Kontrollsamhälle

Våld och tvång i vården

Utpressning att ta medicin

Myndigheter jagar en och delar information och granskar många år tillbaka

Myndigheter kräver inordning 

Man är alltid rädd 

Tillsammans körde vi en brainstorm om hur vi kan arbeta vidare med dessa problem och vi har många spännande idéer att utveckla. 

Den 17-19 Augusti kommer vi träffas igen på Sjöholmen för att gemensamt fortsätta planera hur vi kan verka för ett bättre samhälle och en bättre psykiatri. Vi ses! 

Medlemsmöte om psykiatrin

RSMH Skåne bjuder in er på medlemsmöte om psykiatrin. 

När: den 2 juni. klockan 14.00

Var: Café Dulcita, Falsterbogatan 27, Malmö (Vid Jesusparken, se bild). 

På årsmötet kom frågan om psykiatrin upp, flera personer vittnade om livshotande bemötande och otillgänglighet. 

Vi bestämde oss för att bjuda in alla våra medlemmar för att prata om detta. 

Vi vill samla in berättelser om psykiatrin, och om hur vi som folkrörelse kan påverka politiker och allmänhet för att förbättra den ohållbara situationen. 

Vi bjuder på fika tillsammans med Café Dulcita.

Hoppas vi ses! 

Vi träffas vid den röda markeringen, den 2 juni, klockan 14.00

Läkarna gjorde ett hjärta av gallan

I maj gav RSMH Skåne ut antologin ”Läkarna gjorde ett hjärta av gallan”. Den finns att läsa eller ladda ner gratis här.

Det har varit ett under från början till slut att se denna bok utvecklas. Våra medlemmars tankar och berättelser har hela tiden överraskat med sin kreativitet och generositet.

🩷🩷🩷

Nu söker vi medel för ett andra projektår så att vi kan fortsätta ta till vara den litterära rörelse RSMH visat sig vara.

Välkomna på Releasefest!

Välkomna på releasefest för RSMH Skånes antologi ”Läkarna gjorde ett hjärta av gallan”!

När: Fredagen den 9 maj, klockan 18.00

Var: Poeten på hörnet, Södra Förstadsgatan 65 B i Malmö.

Under året som gått har RSMH Skåne haft skrivträffar med våra lokalföreningar. Under dessa träffar producerades en massa fantastiska texter, dikter, kortnoveller och betraktelser. Dessa har nu resulterat i en bok.

Kom och fira det med oss! Lyssna på uppläsningar och mingla med författarna. 

Vi bjuder på alkoholfri cider och snacks.

Projektet har genomförts med stöd från

Psykiatri Habilitering och Hjälpmedel Region Skåne och Helge Ax:son Johnsons stiftelse. 

RSMH Österlen firar sin nystart!

RSMH Österlen startar upp verksamhet igen efter pandemin.

”Det är härligt att träffa alla igen”, säger Maria Samuelsson som är en av initiativtagarna till nystarten.

RSMH Österlen vill satsa på att ordna fester och utflykter, umgås och arbeta för ökad delaktighet och ökat inflytande inom psykiatri, kommun och Personligt ombud.

Medlemskommuner är Simrishamn, Sjöbo, Skurup, Tomelilla och Ystad.

Vill du bli medlem?

Sätt in 180 kr på bankgiro 5380-7830 eller swisha 1234918157.

Repskapsmöte!

Den 19 oktober klockan 17.00 är det dags för RSMH Skånes Representantskapsmöte!

Vi kommer att vara i RSMH Trelleborgs lokaler på Klörupsvägen 25.

Vad är ett Representantskapsmöte?

På varje årsmöte beslutar vi demokratiskt om styrelsens sammansättning och om vi ska inrätta ett representantskap.

Så här står det i RSMHs stadgar:

”Distrikt som omfattar fler än sju anslutna lokalföreningar kan inrätta en mindre styrelse för distriktet under förutsättning att ett representantskap inrättas.”

Representantskapsmötet eller ”repskapsmötet” som det ofta kallas, är ett tillfälle för lokalföreningarna att vara med och påverka att styrelsen arbetar i rätt riktning. Det är också ett tillfälle för informationsspridning. Dessa möten är ofta lite mindre formella än årsmötena. Vi har dem för att ytterligare garantera demokratiskt inflytande.

Premiär för projektet Jämlik Hälsa I Pandemins Tid!

Den 23 november blir det fest med livemusik och snacks hos RSMH Lund. Vi kommer också prata lite om Lunds lokalförenings behov och önskemål inför framtiden. Vi träffas klockan 18.00 på Portvaktsstugan på Dalbyvägen 6.

Detta är en del i projektet ”Jämlik Hälsa I Pandemins Tid”,  ett projekt som finansieras av Region Skåne och som  kommer pågå under 2021-2022.

Vi gör detta för att vi tycker att vi behöver hitta på lite roliga saker tillsammans efter pandemin som slagit extra hårt mot oss med psykisk ohälsa, men också för att under trevliga former prata om hur vi har det nu, och vad vi behöver för att jobba vidare. Förhoppningen är att distriktet ska hitta bra sätt att stötta lokalföreningarna, och alla Skånes lokalföreningar kommer erbjudas något liknande utifrån sina önskemål vid ett tillfälle som vi planerar tillsammans.

Om ni vill veta mer kan ni följa #JämlikHälsaIPandeminsTid på Instagram, och det går alltid bra att kontakta Anna-Maria.Olsson@rsmhskane.se