En massa medlemmar vittnade om sina erfarenheter av att söka hjälp. Och det blev ännu en gång tydligt att vi har en djup och ständigt uppdaterade erfarenhetsexpertis i vår organisation.
Vi kunde utkristallisera tre klara problemområden:
Man bollas runt
Alla myndigheter hänvisar till varandra
Ingen ser helheten i ens problem
Ingen ser ens livssituation
Ingen tar ansvar
Hela samhället sviker
Ekonomi och möjligheten att påverka sitt liv
Man fastnar i ersättningar som är så låga att livet faller samman
Man straffas med återbetalningskrav om man försöker ta sig ur
Alla familjemedlemmars ersättningar är sammanbundna och konsekvensen blir att man drar ner varandra
Återhämtning blir omöjlig
Kontrollsamhälle
Våld och tvång i vården
Utpressning att ta medicin
Myndigheter jagar en och delar information och granskar många år tillbaka
Myndigheter kräver inordning
Man är alltid rädd
Tillsammans körde vi en brainstorm om hur vi kan arbeta vidare med dessa problem och vi har många spännande idéer att utveckla.
Den 17-19 Augusti kommer vi träffas igen på Sjöholmen för att gemensamt fortsätta planera hur vi kan verka för ett bättre samhälle och en bättre psykiatri. Vi ses!
RSMH Skåne bjuder in er på medlemsmöte om psykiatrin.
När: den 2 juni. klockan 14.00
Var: Café Dulcita, Falsterbogatan 27, Malmö (Vid Jesusparken, se bild).
På årsmötet kom frågan om psykiatrin upp, flera personer vittnade om livshotande bemötande och otillgänglighet.
Vi bestämde oss för att bjuda in alla våra medlemmar för att prata om detta.
Vi vill samla in berättelser om psykiatrin, och om hur vi som folkrörelse kan påverka politiker och allmänhet för att förbättra den ohållbara situationen.
Vi bjuder på fika tillsammans med Café Dulcita.
Hoppas vi ses!
Vi träffas vid den röda markeringen, den 2 juni, klockan 14.00
Nu är det snart april och alltså dags för RSMH Skåne att ha årsmöte. Vi är över 750 medlemmar i Skåne, och vi gör demokrati tillsammans!
Kallelse skickas ut till alla lokalföreningar som utser ombud. Lokalföreningarna får ett ombud per påbörjat tiotal medlemmar. Den förening som har 71 medlemmar får alltså 8 ombud, den som har 29 medlemmar får 3 ombud.
PO Skåne har släppt sin årliga rapport om brister och systemfel. Här tar dom upp sådant som drabbat deras klienter under året.
Rapporten tar enbart upp sådant som ombuden själva varit inblandade i, det är alltså inte en rapport som speglar alla systemfel PO-Skåne känner till utan enbart de de sett med egna ögon. Ändå är det hårresande läsning.
Här är några urklipp ur rapporten.
Exempel på systemfel från Försäkringskassan: ”Vi har sett flera fall där klienter lämnat in korrekta uppgifter till Försäkringskassan men där Försäkringskassan sen fattat felaktiga beslut. (…) Detta har vi även sett tidigare, men när Försäkringskassan då gjort fel har oftast handläggaren rekommenderat att man inte ska kräva återbetalning. Så skedde dock inte i dessa fall utan klienterna blev återbetalningsskyldiga med hänvisning till att de borde insett att beslutet var fel. I besluten framgår tydligt att Försäkringskassan haft rätt underlag men ändå fattat felaktigt beslut. (…) Försäkringskassan har bett om ursäkt och på så vis tagit på sig felet, men begär ändå återbetalning. Ett av fallen är avgjort och där stod kravet fast efter omprövning.
Det är ett problem att man som mottagare av Försäkringskassans ersättningar plötsligt kan bli återbetalningsskyldig. Numera granskar man ärenden långt tillbaka, vilket innebär att man som enskild aldrig kan veta om man upptäcker ett fel som gjorts av handläggare långt tillbaka och som man som enskild får stå för. Risken finns att man måste skuldsätta sig för att klara detta, då många av våra klienter lever på marginalen och har en svag ekonomi i grunden.”
Exempel på systemfel hos Arbetsförmedlingen:
”Vi har sett exempel där man väntat 2–3 timmar i kö och sedan har samtalet brutits, man får inte information om att handläggaren har bytts ut, utan nås av meddelandet att telefonnummer eller mail inte längre är i bruk, men utan hänvisning till vem man ska vända sig till.
Hur man kommunicerar är också anmärkningsvärt. Klienterna får hem brev som uppmanar dem att ringa till myndigheten. Man får ingen särskild tid eller datum, utan hänvisas till växeln. Här är köerna långa. Klienterna blir stressade eftersom det av brevet även framgår att om man inte ringer så kan det påverka ens rätt till ersättning.
Hela rapporten går att läsa här på PO-Skånes hemsida.
”Tillgänglighetsguiden för psykisk hälsa” riktar sig till arbetslivet, och kan exempelvis fungera som ett stöd för dig som har lönebidrag och har rätt till anpassning, eller för dig som vill skapa en tillgänglig arbetsplats. Råden och tipsen är ganska allmängiltiga och kan användas för att öka tillgängligheten för psykisk hälsa i de flesta sociala sammanhang.
Tolka varandra välvilligt, ha alltid med kamratstödet, ägna er åt gemensam återhämtning, och var genuina er tillgänglighetssträvan, så kommer ni se fantastiska resultat!
Om du vill ha Tillgänglighetsguiden som folder (mot portokostnad), kontakta Anna-Maria.olsson@rsmhskane.se
Samtidigt passar de på att sponsra Malmös lokalförening Mittpunkten med julklappar.
Det var Jessica Lopez som tog kontakt via mail och berättade om RSMH och julfirandet för ofrivilligt ensamma. MFF svarade snabbt att detta var nått de kände varmt i hjärtat för, och att de gärna ville vara med och sponsra. Jessica säger att det var ”Fantastisk sponsring. Med kläder, muggar och allt möjligt.”
God jul önskar vi MFF och alla andra!
Jessica delade ut julklapparna på Malmö mittpunktens julbord.
Vi har intervjuat alla som är aktiva i RSMH Skåne. Vill du veta mer, eller själv bli aktiv? Hör av dig till oss! Alla är välkomna.
Pernilla Molnar
Vilken roll har du inom RSMH Skåne?
”Jag är suppleant i styrelsen.”
Hur kom det sig att du engagerade dig i RSMH Skåne?
”Jag fick frågan, och kände att jag ville vara med och påverka, inte bara i lokalföreningen utan också regionalt.”
Hur ser du på skillnaden mellan ideellt arbete och lönearbete?
”Eftersom jag är sjukpensionär får jag bara jobba fem timmar i veckan och det räcker inte egentligen. Samtidigt måste jag hålla mig till det för jag vet att jag inte kan lönearbeta.”
Vilken förändring skulle du helst vilja se i samhället?
”Jag skulle vilja att fler fick upp ögonen för hur det är att vara psykiskt sjuk. Det finns alldeles för lite kunskap. Människor förstår inte att det faktiskt är sjukdomar.
Om människor inte vågar berätta hur det är så kommer vi inte framåt.”
Vi har intervjuat alla som är aktiva i RSMH Skåne. Vill du veta mer, eller själv bli aktiv? Hör av dig till oss! Alla är välkomna.
Silvia Passo Cardozo
Vilken roll har du inom RSMH Skåne?
”Jag sköter redovisning och löner.”
Hur kom det sig att du engagerade dig i RSMH Skåne?
”Det var för att jag samarbetat med föreningens medlemmar i andra sammanhang, och så är anhörig, så jag tyckte RSMHs arbete var jätteintressant. Jag visste inte att sånt här fanns innan.”
Hur ser du på skillnaden mellan ideellt arbete och lönearbete?
”Jag motiveras inte av pengar, man måste ju försörja sig, men för mig räcker en vanlig lön. Pengar ger mig inte mening, utan jag måste känna att jag gör något som påverkar i positiv riktning för att må bra som människa. Det är det centrala.””
Det viktiga är att få göra skillnad, och det gör man inte själv utan genom att vara del av organisationen, genom att vara med och se till att den finns, för det påverkar jättemånga människor.”
Vilken förändring skulle du helst vilja se i samhället?
”Att man satsade mer på organisationer som jobbar nära människor, och mer på ungdomar. Jag tror att om man satsar på unga så motverkar man en massa problem i framtiden; psykisk ohälsa, kriminalitet, allt. Jag tror verkligen att många kriminella har psykisk ohälsa, och därför kan organisationer som vår kan göra stor skillnad för hela samhället.”
Vi har intervjuat alla som är aktiva i RSMH Skåne. Vill du veta mer, eller själv bli aktiv? Hör av dig till oss! Alla är välkomna.
Petra Stegle
Vilken roll har du inom RSMH Skåne?
Jag är suppleant i styrelsen.
Hur kom det sig att du engagerade dig i RSMH Skåne?
Jag började i Lund där Jonas Bredford ville ha med mig, så jag blev invald i styrelsen 2018, och på den vägen hamnade jag sen inom RSMH Skåne också.
Hur ser du på skillnaden mellan ideellt arbete och lönearbete?
Jag kan känna att man inte blir lika uppskattade på ett ideellt arbete som på ett lönearbete. Det borde väl egentligen vara tvärt om.
Ideellt arbete är ju obetalt, lönearbete är bättre för du vet vad vad du får. När jag jobbade så jobbade jag heltid så jag har en okej sjukersättning, men lön är ändå någonting annat.
Det är kanske många i RSMH som aldrig jobbat, det måste vara jobbigt att inte ha något att jämföra med, och sedan dessutom att pengarna aldrig räcker. Det är något vi försöker anpassa oss efter i RSMH, vi tar så lite betalt vi kan, som på RSMH Mittpunkten i Malmö där de tar 35 kronor för en middag, så att människor ska ha råd att äta.
Vilken förändring skulle du helst vilja se i samhället?
Att alla som behöver vård får vård, och att alla får sina rättigheter tillgodosedda.
Vi har intervjuat alla som är aktiva i RSMH Skåne. Vill du veta mer, eller själv bli aktiv? Hör av dig till oss! Alla är välkomna.
Henrik Johansson
Vilken roll har du inom RSMH Skåne?
”Min roll är som skrivpedagog. Jag och Anna-Maria Olsson (RSMH Skånes samordnare) höll i skrivworkshops på orter som Perstorp, Trelleborg, Lund och Malmö. Mitt jobb var att skapa och leda skrivövningar. När medlemmarna skrivit samlade vi inte texter och använde dem för att göra antologin Läkarna gjorde ett hjärta av gallan. Det var väldigt roligt och givande och även efter det har jag haft några spontana skrivworkshops. Människor både växer och skriver helt fantastiska saker på bara några minuter. Det ger energi och jag lär mig minst lika mycket som deltagarna.”
Hur kom det sig att du engagerade dig i RSMH Skåne?
”Förutom att jag tycker det är en vettig och viktig organisation så känner jag Anna-Maria sedan innan. Det är en förening där man kan vara sig själv.”
Hur ser du på skillnaden mellan ideellt arbete och lönearbete?
”I det ideella är man mer sin egen chef och jag tycker det är viktigt att man är mjuk mot sig själv och andra. Vi gör vårt bästa. Ingen tjänar på att man bränner ut sig på ideellt arbete. Jag tycker det ideella ska ge mer än det tar, annars kan det kvitta. Att ha roligt, göra saker som ger en energi. Lönearbetet är framförallt tvingande: vi tvingas arbeta för att kunna försörja oss och våra nära och kära. När jag upptäcker att det blir för mycket tvång och elände tröttnar jag. Det ideella är för mig ofta också sammanlänkat med politik, och jag är kanske mest engagerad i Arbetarskrivare som sysslar med arbetarlitteratur.
Det handlar om att förändra världen till det bättre tillsammans med andra. Jag tror aldrig de välavlönade, politiker och företagsledare, kan förändra världen till det bättre. De tjänar på ojämlikhet och miljöförstöring, vi kan inte räkna med dem utan måste lösa våra egna och världens problem själva och det arbetet måste till stor del vara ideellt.”
Vilken förändring skulle du helst vilja se i samhället?
”Många! Men vid en övning skrev en deltagare:
”Jag drömmer om en tillvaro där man inte måste ljuga
kunna ha det okej”.
Han menade att han var tvungen att ljuga när han sökte jobb, dölja sitt belastningsregister och låtsas att han var någon annan än han var. Ung och fräsch, men med en massa erfarenhet.
Jag tror det här kravet på att ljuga skapar krockar i våra huvuden, samtidigt har vi inte råd att vara ärliga.”